Podklad pro jednání Z 8.4.2024
Věc  Závěrečný účet a účetní závěrka 2023 - město Havlíčkův Brod Podklad č. 56
Předkládá  Zbyněk Stejskal
Vypracoval  Ing. Josef Jukl, MPA, EO, PO
Odůvodnění  Důvodová zpráva pro Zastupitelstvo města

Závěrečný účet a účetní závěrka 2023

ZASTUPITELSTVO MĚSTA
projednává na základě:
- ustanovení § 17, odst. 2) zákona 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
- ustanovení § 43 a § 84, písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích
- ustanovení vyhlášky č. 220/2013 Sb.

ZDŮVODNĚNÍ NÁVRHU PRO ORGÁN MĚSTA
V souladu s § 84, odst. 2., písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích a vyhláškou č. 220/2013 Sb. je kompetentním orgánem pro projednání a schválení účetní závěrky a závěrečného účtu územního samosprávného celku zastupitelstvo obce.  

Výtah ze z. 128/2000 Sb. o obcích:
§ 43
Závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok projedná zastupitelstvo obce do 30. června následujícího roku a přijme opatření k nápravě nedostatků.
§ 84
(1) Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti obce (§ 35 odst. 1).
(2) Zastupitelstvu obce je vyhrazeno
b) schvalovat rozpočet obce, závěrečný účet obce a účetní závěrku obce sestavenou k rozvahovému dni,
Je tedy třeba rozlišit co je předmětem konkrétního schvalovacího aktu v příslušném orgánu.

1) Výsledek finančního hospodaření = výsledek Rozpočtu = závěrečný účet 2023

V otázce závěrečného účtu se zastupitelstvo vyslovuje ke způsobu využití rozpočtových zdrojů (peněžní prostředky) a způsobu využití majetku města (hospodaření) za dané období (rok). ZM dále hodnotí,  jakým způsobem RM splnila závazné ukazatele hospodaření, které ZM stanovilo pro hodnocené rozpočtové období. Schvalovací orgán vyhodnocuje, jaké prostředky město obdrželo, za co a na jaký účel je vynaložilo. ZM v závěrečném účtu hodnotí, zda zdroje města byly v hodnoceném období využívány účelně, efektivně a hospodárně. Jedná se tedy o posouzení hospodaření obce čistě na základě toku peněžních prostředků (příjmy a výdaje). Závěrečná zpráva z přezkoumání hospodaření, která je zpracována podle zákona 420/2004 Sb. slouží schvalujícímu orgánu k ověření, že při provádění celého komplexu rozhodování o příjmech a výdajích peněžních prostředků města a dalších hospodářských operací byly dodrženy příslušné zákony a předpisy, zda obec neutrpěla škodu a zda hospodaření majetkem municipality odpovídá zásadám péče řádného hospodáře.

Podrobná analýza rozpočtového hospodaření města Havlíčkův Brod za období 2023 je provedena v analytické části dokumentu Závěrečný účet 2023.

Základní parametry fiskálního hospodaření města za rok 2023

Rozpočtové příjmy (Kč):
Schválený rozpočet (SR) 828,6 mil. Kč
Upravený rozpočet (UR) 862,9 mil. Kč
Skutečnost (SK) 867,4 mil. Kč
Plnění SR 104,68%
Plnění UR 100,52%

Rozpočtové výdaje (Kč):
Schválený rozpočet (SR) 828,6 mil. Kč
Upravený rozpočet (UR) 859,2 mil. Kč
Skutečnost (SK) 814,5
Plnění SR 98,30 %
Plnění UR 94,80 %

Výsledek (saldo) rozpočtového hospodaření (Kč):
Výsledek rozpočtového hospodaření  za rok 2023 (SK) = +52,9 mil. Kč (=PŘEBYTEK)

Výsledek finančního hospodaření jednotky=města je vykázán a zveřejněn v CSUIS (státní pokladna) ve formě Výkazu o plnění a čerpání rozpočtu FIN 2-12M.

2) Vyhodnocení závazných ukazatelů hospodaření

Závazné ukazatele hospodaření stanovilo zastupitelstvo města (ZM) usnesením č. 241/22 ze dne 12/12/2022. Závazné ukazatele nebyly v průběhu rozpočtového období 2023 měněny.  

Vyhodnocení ukazatelů

Dluhová služba – splátky = 0 Kč;  ukazatel = SPLNĚNO

Cizí zdroje – úvěry a půjčky = 0 Kč;  ukazatel = SPLNĚNO

Saldo rozpočtového hospodaření 2023
Schválený rozpočet (SR)  ukládal hospodařit s vyrovnaným případně přebytkovým saldem Příjmy (P) ≥ Výdaje (V).
Výsledná hodnota (SK) = +52,9 mil. Kč; ukazatel = SPLNĚNO

Kumulativní výsledky hospodaření za předcházející období (informativní ukazatel):
- Kumulované saldo hospodaření za období 2012-2021 vč. (10 let) +43,6 mil.
- Kumulované saldo hospodaření za období 2018-2021 vč. (4 roky) -50,2 mil. Kč
Ukazatel kumulovaného salda za období 4 a 10 let naznačuje, že samospráva města dlouhodobě cílí na vyrovnané finanční hospodaření konsolidovaného celku město Havlíčkův Brod.

Provozní přebytek hospodaření
Ukazatel „provozní přebytek“ zobrazuje potenciál, který může jednotka po plném profinancování běžného provozu vyčlenit na dlouhodobé výdaje
= příjmy tř. 1+tř.2+provozní dotace – běžné výdaje
Schválený rozpočet ukládal, že ukazatel provozní přebytek nesmí být za hodnocené období nižší než +135 mil. Kč.
Výsledná hodnota (SK) = +202,4 mil. Kč; ukazatel = SPLNĚNO
Podíl provozního přebytku a běžných příjmů = 23,95% (v r. 2022 = 17%); ukazatel = SPLNĚNO
Trend naznačuje meziroční růst provozního přebytku, což umožňuje samosprávě plánovat v dalších obdobích vyšší objem kapitálových výdajů.

Financování rozpočtu
Financování rozpočtového hospodaření konsolidovaného celku město Havlíčkův Brod v roce  2023 bylo prováděno jen vlastními finančními prostředky města - ukazatel = SPLNĚNO.

Běžné účty, volné finanční prostředky
Zůstatek finanční hotovosti na běžných účtech k 31.12.2023 činil 91 466 641,01 Kč. Běžné účty rozpočtového hospodaření města zřízeny v Komerční bance a.s. a České národní bance.
Zůstatek finanční hotovosti v pokladnách k 31.12.2023 činil 75 432,96 Kč.
Volné finanční prostředky pro krátkodobé řízení likvidity byly k 31.12.2023 deponovány v J&T BANKA, a.s.. Pro zhodnocení byly využívány termínované vklady s výpovědní lhůtou 3 a 1 měsíc a celkový zůstatek úložek činil 130 501 840 Kč. V následujícím období bude pokračovat zhodnocování volných prostředků stejným způsobem.
Pro krátkodobé řízení likvidity a zhodnocování volných prostředků nebyly v r. 2023 využívány nástroje finančního trhu tj. podílové fondy, dluhopisy, směnky.

3) Hospodaření zřizovaných příspěvkových organizací (PO)

RM projednala a schválila účetní závěrky zřizovaných PO 25/3/2024 včetně návrhů na rozdělení zlepšeného HV. Žádná ze zřizovaných PO nevytvořila v hlavní ani doplňkové činnosti ztrátu. Souhrnné informace o hospodaření zřizovaných PO jsou součástí dokumentu Závěrečný účet 2023.

Dokument Závěrečný účet 2023 obsahuje tyto oddíly:
- Rozpočet
- Rozpočtové příjmy
- Rozpočtové výdaje
- Financování rozpočtu
- Zúčtovací vztahy
- Účty a fondy
- Transfery
- Výpočet ukazatelů podle ustanovení § 10 odst. 4 písm. b) zákona č.420/2004 Sb.
- Majetek – stavy rozvahy
- Přehled hospodaření školských PO
- Přehled hospodaření neškolských PO
- Přehled hospodaření zájmových PO
- Hodnocení plnění Plánu obnovy a rozvoje – opravy a udržování
- Hodnocení plnění Plánu obnovy a rozvoje – investice a tech.zhodnocení
- Přehled poskytnutých dotací dle Zásad ZM
- Přehled poskytnutých grantů
- Přehled mimořádných finančních podpor poskytnutých z rozhodnutí ZM
- Přehled darů poskytnutých z rozhodnutí RM

4) Účetní závěrka 2023

V rámci procesu projednávání a schvalování účetní závěrky se zastupitelstvo vyslovuje ke stavu majetku, závazků a pohledávek vč. hospodářské výsledku stanovovaného na základě akruálního principu.  Akruální princip (nebo také báze, koncept) je jedna ze základních účetních zásad, která říká, že účtování nákladů a výnosů patří do období, se kterým věcně a časově souvisí, aniž by bylo bráno v úvahu, kdy došlo nebo dojde k reálnému pohybu peněz – tj. bez ohledu na to zda už nastaly nebo proběhly rozpočtové příjmy či výdaje vztažené k dané věci. K posouzení úplnosti a obsahu účetní závěrky má schvalující orgán k dispozici výkazy účetní jednotky. Průkaznost účetní závěrky dokládají inventury, kontrolní řád jednotky, vnitřní směrnice a postupy pro organizaci účetnictví, zprávy interního auditu, doporučení výborů ZM atd. Zákonnou povinnost (zákon o účetnictví) ověřit účetní závěrku auditorem města a obce (vybrané účetní jednotky) nemají. Způsob a formální obsah aktu schválení účetní závěrky je upraven vyhláškou č. 220/2013 Sb.. Schvalujícím orgánem je zastupitelstvo města, přičemž tuto kompetenci nelze přenést na jiný orgán.

Hospodářský výsledek (HV)
Hospodářský výsledek = porovnání nákladů a výnosů běžného období po zdanění k rozvahovému dni 31.12.2023 činil
před zdaněním  124,0 mil. Kč
(v.r. 2022 = 69,3 mil. Kč, v r. 2021 = 94,8 mil. Kč, v r. 2020 = 93,1 mil. Kč)
po zdanění 111,0 mil. Kč
(v r. 2022 = 61,8 mil. Kč, v r. 2021 = 88,7 mil.Kč, v r. 2020 = 84,3 mil.Kč, v r. 2019 = 103,7 mil. Kč)
Hospodářský výsledek jednotky vyjadřuje Výkaz zisku a ztráty (Výsledovka)

Ukazatel hospodářský výsledek zobrazuje rozdíl výnosů (tržeb) a nákladů vztažených věcně a časově k hodnocenému období náklady běžného období. Roční výnosy (úč. třída 6) jednotky město HB byly o 111,0 mil. Kč vyšší než náklady (uč.třída 5). Nákladem běžného období nejsou náklady/výdaje spojené s pořizováním dlouhodobého hmotného či nehmotného majetku (investiční náklady). Pořizovací náklady/výdaje hmotného či nehmotného majetku vstupují do hospodářského výsledku časově rozlišené jako tzv. odpisy. Ukazatel hospodářský výsledek vstupuje jako jedna ze složek do Rozvahy jednotky na straně Pasiv, bilančně vyrovnává stranu Aktiv.

Z ukazatele HV vyplývá, že v hodnoceném období se podařilo stabilizovat složku náklady z činnosti. Tato kategorie nákladů meziročně rostla o 23,0 mil. Kč tj. necelých 7%. Významný růst +36,8 mil. Kč  je vykazován ve složce výnosů z vlastní činnosti.  Meziroční rostly zejména výnosy z pronájmů (lesní pozemky, byty, nebytové prostory, pronájmy pozemků) a úroky z úročení volných prostředků (termínované vklady, cashpooling).

Konečné stavy rozvahových účtů aktiv a pasiv byly ověřeny v rámci procesu řádné inventarizace majetku, závazků a pohledávek k 31/12/2023. Dokumentace o průběhu a výsledcích procesu inventarizace založena na EO MěÚ H. Brod, přezkoumána v rámci procesu přezkoumání hospodaření. V účetní dokladech období následujícího po hodnoceném období (2024) neexistuji k datu schvalování účetní závěrky za rok 2023 žádné účetní záznamy o opravě stavů schvalované účetní závěrky. Zjištěný a ve výkazech uvedený HV nebyl měněn či opravován.

5) Účetní závěrka vs. závěrečný účet

Z rozkladu pojmů závěrečný účet a účetní závěrka vyplývá, že výsledek fiskálního hospodaření (peněžní operace = rozpočet) za hodnocené období nemůže být shodný s hospodářským výsledkem uvedeným na výkazu zisku a ztráty v rámci účetní závěrky.
6) Zpráva o vymáhání pohledávek za rozpočtovými příjmy
Ing. Dvořáková
5/3/2024

Příjmy města za rok 2023 činily
• na místních poplatcích 19 050 907,65 Kč, v členění dle jednotlivých poplatků:
- poplatek ze psů 835 048,00 Kč,
- poplatek „za komunální odpad“ 17 457 413,61 Kč,
- poplatek z pobytu 280 250,00 Kč,
- poplatek za užívání veřejného prostranství 478 447,00 Kč,
• na správních poplatcích 13 653 740,00 Kč (včetně popl. podle § 37e a platby za zkoušku odborné způsobilosti),
• na pokutách 5 226 653,56 Kč, v členění dle jednotlivých druhů:
- úsekové měření 1 964 584,28 Kč,
- dopravní úřad 2 576 468,30 Kč,
- živnostenský úřad 38 739,92 Kč,
- stavební úřad 396 734,64 Kč,
- životní prostředí 143 805,00 Kč,
- blokové pokuty MP + ostatní přestupky projednávané odborem evidence obyv. 106 321,42 Kč,
• na exekučních nákladech a náhradách nákladů správních řízení 285 897,00 Kč.

Celkový příjem města z místních poplatků  byl roce 2023 zhruba o 2 328 tis. Kč vyšší než v roce 2022. Toto zvýšení bylo zapříčiněno zvýšením sazby místního poplatku „za komunální odpad“ v roce 2023 o 120 Kč na osobu a rok (u dětí do 18 let o 60 Kč na osobu a rok). Dalším důvodem bylo i to, že v roce 2023 platily místní poplatek „za komunální odpad“  také osoby, které byly v roce 2022 od poplatku osvobozeny. Jedná se o cizince, kteří přišli do ČR z Ukrajiny v souvislosti s válečným konfliktem (majitelé tzv. víza na strpění).
Sazby místního poplatku ze psů i sazby místního poplatku za užívání veřejného prostranství se nezměnily  a příjem na těchto místních poplatcích nezaznamenal výraznější změnu. Rovněž příjem z místního poplatku z pobytu zůstává zhruba na stejné úrovni jako v předchozím roce.

Po Milostivém létu I (podzim roku 2021) a Milostivém létu II (rok 2022) schválila Poslanecká sněmovna na jaře roku 2023 dva nové zákony, které umožňovaly dlužníkům, aby se za výhodných podmínek zbavili části dluhů u ČSSZ, finanční a celní správy, Min. financí, soudů a Vězeňské služby, ale i u obcí. Jednalo se o zákon č. 181/2023 Sb., o mimořádném odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a exekučních nákladů, a zákon č. 182/2023 Sb.,  o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů. Akce probíhala pod názvem „Daňové milostivé léto III“. Odpuštění se  vztahovalo na příslušenství daní,  místních poplatků a odvodů za porušení rozpočtové kázně v případech, kdy dlužník nejpozději do 30. 11. 2023 uhradí jistinu dluhu. Dále se odpuštění vztahovalo na  tzv. bagatelní nedoplatky“ – do výše 200 Kč.  Odpuštění se nevztahovalo na dluhy, které jsou již vymáhané soudním exekutorem. Obce měly možnost připojit se k této akci, pokud o tom rozhodne zastupitelstvo města. Usnesením zastupitelstva  č. 157/23 ze dne 4. 9. 2023 se město Havlíčkův Brod připojilo do této akce. Na základě tohoto rozhodnutí byly dlužníkům odpuštěny tzv. bagatelní nedoplatky do výše 200 Kč v jednotlivých případech, celkem ve výši 5 291,50 Kč na místním poplatku „za komunální odpad“ a 9,00 Kč na místním poplatku ze psů. Veřejnost jsme o akci informovali v tisku, na webových stránkách města, v HB listech, velkou publicitu měla i v médiích. Efekt úspory peněžních prostředků pro dlužníky obce nebyl tak výrazný jako např. u dluhů vymáhaných ČSSZ, zdravotními pojišťovnami nebo exekutorskými úřady v předchozích akcích. Z tohoto důvodu se „Daňové milostivé léto III“ u dlužníků obcí nesetkalo s takovým ohlasem, dlužníci neměli zájem uhradit celou jistinu a získat tak odpuštění příslušenství a exekučních nákladů (ve většině případů se jednalo o úsporu v řádech stokorun, max. několik tisíc).  

Příjem na správních poplatcích činil v roce 2023 částku 13 653  tis. Kč,  což znamená nárůst o necelý 1 mil.  Kč vzhledem k roku 2022. Na pokutách bylo v roce 2023 vybráno celkem 5 226 tis. Kč, z toho největší podíl připadal na příjem z pokut uložených odborem dopravy v částce 2 576 tis. Kč a  z úsekového měření v částce 1 964 tis. Kč. Příjem z úsekového měření v roce 2023 byl téměř o 2,5 mil. Kč nižší než v roce 2022. Na nákladech řízení a exekučních nákladech bylo v roce 2023 uhrazeno 285 tis. Kč, tedy zhruba ve srovnatelné výši jako v roce 2022.

Částka získaná vymáháním (na základě splátkových kalendářů, přihlášek do insolvenčních řízení, platebních výměrů, výzev a navazujících exekucí, předání soudnímu exekutorovi či celnímu úřadu, připojení k dražbám jiných exekutorů, přihlášek do dědických řízení apod.) za rok 2023 činila 1 884 902,82 Kč,  v příloze č. 1 je uveden podrobný rozpis podle jednotlivých druhů příjmů. Soudním exekutorem Mgr. Stanislavem Molákem bylo z této částky vymoženo 371 360,71 Kč.  
Na podzim roku 2023 jsme navázali spolupráci s krajskými celními úřady ve věci vymáhání pokut zejména za dopravní přestupky. V první fázi jsme jim předali 140 případů v celkové výši 654 400,00 Kč, jednalo se ve velké míře o pokuty právnických osob včetně zahraničních. S ohledem na pravomoci celní správy mají širší možnosti vymáhání těchto pokut, včetně zastavení vozidla s existujícím nedoplatkem na pokutě. Do konce roku 2023 nám celní správa převedla vymoženou částku ve výši 14 160,00 Kč.
V roce 2023 bylo podáno 30 přihlášek pohledávek do zahájených insolvenčních řízení s dlužnými částkami v hodnotě  229 tis. Kč. V tomto roce jsme evidovali v insolvenci 262 dlužníků, kdy celková dlužná částka činila zhruba 1 500 tis. Kč. Výtěžnost u  insolvenčních řízení je velmi nízká, pokuty jsou z uspokojení v insolvenčním řízení zcela vyloučeny.  Dlužníci ve většině případů hradí své dluhy v minimální výši (v některých případech podstatně méně než původně požadovaných 30 % dluhu) nebo jsou jejich insolvenční řízení zastavována soudem pro neplnění podmínek.  
V podrozvahové evidenci byly k datu 31. 12.2023 vedeny nedobytné nedoplatky v celkové výši  1 590 617,27 Kč. Největší část z těchto nedobytných nedoplatků tvoří pokuty odboru dopravy a nedoplatky na místním poplatku „za komunální odpad“  (dlužník je cizinec nebo neznámého pobytu, nezdržuje se v ČR,  nemá zde žádný majetek ani bankovní účet). Dále jsou v podrozvahové evidenci vedeni také dlužníci po  ukončení insolvenčního řízení, kteří byli osvobozeni od placení zbývající části pohledávek, jejichž dluhy trvají, ale nelze je dále vymáhat.

7) Vybrané samosprávné příjmy 2023
pronájmy bytů, nebytových prostor, zemědělské půdy, lesů
Sestavila: Ing. Markéta Firychová dne 7. 3. 2024

Pronájmy městských bytů
K datu 31. 12. 2023 vlastnilo město Havlíčkův Brod celkem 739 bytových jednotek. Z celkového počtu bylo cca 25 bytových jednotek nepronajatých (probíhající rekonstrukce, veřejná obchodní soutěž apod.).
Naprostá většina bytových jednotek je pronajímána formou tržního nájemného, kdy je výše nájemného stanovena Veřejnou soutěží na pronájem volných bytů nejvyšší nabídce smluvního nájemného.
Dále město vlastní 48 bytových jednotek v čp. 1128 v ulici Bělohradská, které jsou pronajímány jako byty startovací.
91 bytových jednotek je pronajímáno v čp. 3241 v ulici Na Výšině (Dům s pečovatelskou službou). Pro cílovou skupinu (60+) byl v roce 2018 otevřen Komunitní dům seniorů (čp. 4133, ulice Havlíčkův Brod), kde je k dispozici 10 bytových jednotek.
Několik bytů je pronajímáno v režimu sociálního bydlení. V roce 2022 byl otevřen Dům dostupného bydlení (čp. 4136, ulice Havlíčkova, Havlíčkův Brod). V tomto domě je k dispozici 12 bytových jednotek pro osoby z tzv. „způsobilé domácnosti,“ tj. pro osoby které splňují podmínky nízkého příjmu a nevyhovujícího bydlení.
Celkový příjem města plynoucí z pronájmu městských bytů (nájem i služby spojené s užíváním bytů) činil v roce 2023 69.081.996,71 Kč. Tento příjem byl oproti roku 2022 o cca 19.880 tis. Kč vyšší. Nárůst příjmů je způsoben především zvýšením nájemného v městských bytech v roce 2023 o 15,1 % (inflace za rok 2022). Zároveň s tím došlo ke zvýšení základní sazby nájemného pro nově obsazované byty na 100 Kč/m2/měsíc.
V souvislosti s energetickou krizí byly rovněž navýšeny zálohy na služby spojené s užíváním bytů.
Celková výše pohledávek za nájem a služby spojené s užíváním městských bytů činila v roce 2023 2.477.245,27 Kč. Cca 200.000 Kč činí nedoplatky, které jsou v souhrnu za jedním dlužníkem a nepřekračují výši tří měsíčních plateb za nájem a služby spojené s užíváním bytů. Tyto dlužné vztahy jsou ekonomickým odborem průběžně řešeny na úseku pronájmů a prodejů, přičemž je využívána forma upomínek, telefonických upozornění, SMS, dohod o uznání dluhu a splátkových kalendářů.

Nebytové prostory - pronájmy
K datu 31. 12 2023 vlastnilo město Havlíčkův Brod 53 nebytových prostor.
Celkový příjem města plynoucí z pronájmu nebytových prostor (nájem i služby spojené s užíváním nebytových prostor) činil v roce 2023 6.960.535,45 Kč. Tento příjem byl oproti roku 2022 o cca 870 tis. Kč vyšší. Nárůst příjmů je způsoben především zvýšením nájemného v nebytových prostorech ve vlastnictví města v roce 2023 o inflaci za rok 2022, tj. o 15,1 %.

Pronájmy a pachty pozemků
Nejvyšší příjem za pronájem pozemků plyne městu z vlastnictví lesních pozemků. Město Havlíčkův Brod vlastní lesní pozemky o celkové výměře cca 855 ha. Lesní pozemky jsou dlouhodobě pronajaty Lesnímu družstvu ve Štokách a Technickým službám Havlíčkův Brod. Příjem za pronájem lesních pozemků činil v roce 2023 29.093.943 Kč.
Z důvodu daňové optimalizace vznikla potřeba zásadně upravit výši nájemného jako formu řešení určitého vypořádání zjištěného nepřiměřeného zisku v době kalamitní těžby v období 2018 - 2022 tak, aby došlo k adekvátnímu rozdělení ziskovosti mezi vlastníka a TSHB. Byla uzavřena nová pachtovní smlouva mezi městem Havlíčkův Brod a Technickými službami Havlíčkův Brod. Pachtovné za rok 2023 bylo stanoveno ve výši 24.000.000 Kč oproti předešlým 2.200.000 Kč.
Další navýšení příjmů za pronájem lesních pozemků bylo způsobeno uzavřením dodatku k pachtovní smlouvě s Lesním družstvem ve Štokách. Tímto dodatkem bylo trojnásobně zvýšeno pachtovné za rok 2023 z původních 1.698.000 Kč na 5.093.943 Kč.
Dále město pronajímá své pozemky za účelem zemědělské výroby, umístění reklamních zařízení, zahrádky. Příjmy z tohoto majetku byly v roce 2023 ve výši 1.248.073,34 Kč. K 31. 12. 2023 jsou evidovány dvě pohledávky, které jsou vymáhány externí advokátní kanceláří. Ostatní drobné pohledávky jsou průběžně řešeny ekonomickým odborem na úseku pronájmů a prodejů.
Příjmy za zřizování věcných břemen byly v roce 2023 ve výši 1.649.587,75 Kč.

Parkování, parkovací domy, parkovací zóny
Příjmy z parkovného prostřednictvím parkovacích automatů, parkomatů, VPL a příjmy z parkovného z parkovacího domu v Husově a Žižkově ulici činily v roce 2023 7.527.598 Kč.
V 1. NP Parkovacího domu v Husově ulici je 36 parkovacích stání, která jsou dlouhodobě pronajímány na základě uzavřených nájemních smluv. Nájemní smlouvy jsou uzavírány na dobu určitou 5 let. Další parkovací stání jsou pronajímána v parkovacím domě v ulici Žižkova a dále na nově vybudovaném Parkovišti v ulici Reynkova, lokalita Na Nebi. Příjem z pronájmu těchto parkovacích stání činil v roce 2023 517.492 Kč.
V roce 2023 byly v centrální části města Havlíčkův Brod zavedeny tzv. modré zóny. Příjem plynoucí ze zavedení těchto zón činil v roce 2023 713.750 Kč.
Příjmy z prodeje pozemků a ostatního majetku
Vyjma výše uvedených příjmů z pronájmu nemovitého majetku inkasovalo město v roce 2023 2.364.745 Kč za prodej pozemků a ostatního majetku. Jde o nahodilé prodeje, které vznikají na základě žádosti protistrany.
V roce 2023 dále město obdrželo příjmy ve výši 3.542.000 Kč za prodej stavebních pozemků v místní části Suchá.

8) Hodnocení nakládání s prostředky rozpočtu určenými k úhradě personálních výdajů.

Financování výdajů na platy a ostatní osobní personální náklady je zajišťováno především z prostředků obce, které přispívá stát prostřednictvím Ministerstva vnitra. Příspěvek je částečně paušální a částečně výkonový. Jeho výše je tedy ovlivněna jak velikostí území, na kterém je vykonávána státní správa v přenesené a rozšířené působnosti a částečně počtem jednotlivých případů (například občanské průkazy a cestovní doklady). V roce 2023 činil příspěvek 47.818.000 Kč. Zaměstnanci zařazení do městského úřadu, odboru sociálních věcí a školství na úseku sociálně právní ochrany dětí, sociální práce a náhradní rodinné péče pak financuje dotace poskytovaná Ministerstvem práce a sociálních věcí. Dotace je poskytována dle předem určených kritérií na stanovený počet zaměstnanců. V roce 2023 dosáhly tyto účelové dotace v součtu 6,5 milionů korun
Rozpočet na platy zaměstnanců (vyjma zaměstnanců financovaných dotací z MPSV) se v roce 2023 blížil 70 milionů korun a čerpání rozpočet nepřekročilo. Je třeba vzít v úvahu, že samospráva dlouhodobě usiluje o snižování personálních výdajů obecně. Což je samozřejmě v přímém protikladu s požadavkem zaměstnanců na alespoň nějaký růst platů. Ten se v souvislosti s loňskou inflací jevil jako legitimní.  Průměrný plat zaměstnanců zařazených do MěÚ dosáhl v roce 2023 na částku 38 tisíc korun včetně vyplacených mimořádných odměn. Průměrný tarifní plat byl v roce 2023 necelých 35 tisíc korun. Průměrný plat v ČR v roce 2023 nebyl dosud Českým statistickým úřadem zveřejněn. Medián hrubého měsíčního platu však dosáhl v platové sféře ve 3. čtvrtletí 2023 výše 43 986 Kč. Průměrný hrubý měsíční plat v platové sféře ve sledovaném období meziročně vzrostl o 5,3 % na 46 136 Kč. Spotřebitelské ceny se zvýšily za uvedené období o 10,7 %. Vzhledem k tomu, že objem prostředku na platy zaměstnanců MěÚ v roce 2023 oproti roku 2022 vzrostl o 4,2%, snížil se reálně roční příjem průměrného zaměstnance o 6,5 %. Tato skutečnost se již začíná negativně projevovat. Pokud MěÚ poptává zaměstnance na uvolněné pozice, k jejichž obsazení je stanoven předpoklad specifického vzdělání, zejména technického a přírodovědného směru, nedaří se vybrat vhodného uchazeče ani v opakovaném řízení. Nedostatek finančních prostředků na platy zaměstnanců tak představuje značné riziko pro kvalitní výkon veřejné správy.

7/3/2024
Ing. Václav Stejskal
tajemník MěÚ

9) Vyhodnocení plnění plánu obnovy a rozvoje dlouhodobého nemovitého majetku města H. Brod za rok 2023

Odbor rozvoje města (kap. 40)

Stará radnice Havlíčkův Brod – 4. etapa rekonstrukce

Předmětem je rekonstrukce části I. NP a II. NP objektu tzv. staré radnice, která je národní kulturní památkou. Rekonstruované prostory budou využity jako informační centrum, prostory expozice a kulturně-společenské centrum. Součástí je i zřízení nového domácího výtahu.  
Zahájení – březen 2023
Dokončení  stavební části - duben 2024
Realizace vnitřního vybavení – červen 2024
Celkové náklady dle projektové dokumentace (stavební část) – 24,062 mil. Kč
Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 32,532 mil. Kč
Celkové výdaje realizované v roce 2023 (stavební část) – 17,249 mil. Kč
Dotace – podána žádost o dotaci, prozatím nerozhodnuto
Správce majetku - MĚSTSKÉ DIVADLO A KINO OSTROV spol. s r.o.

Oprava lesní cesty Mírovka
Realizace z důvodu složitých jednání se správci dotčených inženýrských sítí a potřeby jejich ochrany byla přesunuta do roku 2024.

Hřiště Výšina, Havlíčkův Brod
Jedná se o vybudování nové dětské hřiště pro širší věkovou skupinu uživatelů. Osazeny jsou zde herní prvky a městský mobiliář.
Součástí je zatravněná terénní modelace. Dopadová plocha pod jednotlivými atrakcemi je navržena z kačírku a z písku. Zpevněná stezka procházející územím z betonové zámkové dlažby s parkovými obrubníky.
Zahájení – září 2023
Dokončení  - listopad 2023
Celkové náklady dle projektové dokumentace – 3,156 Kč
Náklady stavby – 2,876 mil. Kč
Dotace – ne
Správce majetku – Technické služby Havlíčků Brod

Jihovýchodní obchvat
Dle uzavřené smlouvy o spolupráci město Havlíčkův Brod hradí vybrané stavební objekty (např. podchod u Selské jizby, světelnou signalizaci chodeckého přechodu, vybrané chodníky, autobusové zastávky) a dále 1,36 % nestavebních nákladů akce
Jedná se o stavbu stavebníka Ředitelství silnic a dálnic ČR, která byla uvedena do provozu, ale je v realizaci.
Celkový podíl města na stavební části – 23,203 mil. Kč
Celkové výdaje realizované v roce 2023 – 4,522 mil. Kč

Rekonstrukce Havlíčkovy ulice – úsek Nerudova, obytná zóna Rozkoš, Havlíčkův Brod
Předmětem je rekonstrukce veřejného prostranství a to zejména místní komunikace ulice Havlíčkova o délce úseku cca 463m. V zájmovém prostoru bude provedena rekonstrukce všech stávajících zpevněných ploch (komunikace, chodníky, vjezdy). Dojde k vybudování nových parkovacích ploch nových chodníků a vjezdů. V zájmovém prostoru bude také provedena rekonstrukce veřejného osvětlení, sadové úpravy a vybudování nové dešťové kanalizace s retenčním prostorem – zemní tůní s vodní plochou cca 100 m2. Komunikace budou asfaltobetonové, chodníky a vjezdy ze zámkové dlažby.
Zahájení – listopad 2022
Dokončení  - srpen 2023
Celkové náklady dle projektové dokumentace – 47,682 mil. Kč
Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 45,847 mil. Kč
Celkové výdaje realizované v roce 2023 – 33,018 mil. Kč
Dotace – ne
Správce majetku – Technické služby Havlíčkův Brod

Oprava povrchu komunikace ul. Chotěbořská a rekonstrukce mostu přes Cihlářský potok , Havlíčkův Brod
Předmětem je oprava povrchu místní komunikace ul. Chotěbořská a to v délce cca 654,5 m o proměnné šíře 6,0 až 7,5 m. Zde bude odstraněn stávající asfaltobetonový kryt, provedena lokální sanace, recyklace na místě, dle místních podmínek infiltrační postřik a pokládka pokladní a obrusné asfaltobetonové vrstvy. Částečně budou vyměněny obrubníky a dlážděné plochy. Součástí zakázky je rekonstrukce stávajícího veřejného osvětlení.
Další částí je komplexní rekonstrukce mostu HB – 0067. Stávající most bude odstraněn. Bude proveden nový monolitický železobetonový rámový most s jedním mostním otvorem, s neomezenou volnou výškou, nepohyblivý. Délka přemostění- kolmá 3,20 m, šikmá 3,38 m, délka mostu: 10,62 m, délka nosné konstrukce: 10,80 m. Rozpětí: kolmé 3,35 m, šikmé 3,75 m, Součástí je přeložka NTL PE plynovodu DN 160 v celkové délce cca 37 m.
Zahájení – březen 2023
Dokončení  - srpen 2023
Celkové náklady dle projektové dokumentace – 24,665 mil. Kč
Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 24,0527 mil. Kč
Dotace – ne
Správce majetku - Technické služby Havlíčkův Brod

SSZ - K2 CHOTĚBOŘSKÁ x SILNICE I/34 x SILNICE II/344
Předmětem je vybudování nového světelného signalizačního zařízení na křižovatce sil nice I/34, II/344 a místní komunikace Chotěbořská v Havlíčkově Brodě. Součástí je i vybudování nového dopravního směrovacího ostrůvku v tělese vozovky, který řeší fyzickou ochranu nově umístěného výložníkového stožáru.
Zahájení – srpen 2023
Dokončení  stavební části - listopad 2023
Celkové náklady dle projektové dokumentace – 3,855 mil. Kč
Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 3,627 mil. Kč
Dotace – ne
Správce majetku - Technické služby Havlíčkův Brod

Most HB-X09 přes Břevnický potok
Předmětem je rekonstrukce mostního objektu. Stávající most bude přes vodné tok Břevnického potoka demolován a nahrazen novým. Nový most bude monolitický železobetonový, s rámovými s náběhy, s jedním mostním otvorem, s neomezenou volnou výškou, jednopodlažní, nepohyblivý, trvalý, v přímé a s konstantním podélným sklonem, kolmý, směrově nerozdělený. Délka mostu 19,60 m, rozpětí 10 m.
Zahájení – duben 2023
Dokončení  - srpen 2023
Celkové náklady dle projektové dokumentace – 9,538 mil. Kč
Náklady vč. uzavřeného dodatku smlouvy o dílo – 10,004 mil. Kč
Dotace – ne
Správce majetku - Technické služby Havlíčkův Brod

Výstavba hromadného parkování, lokalita Na nebi, Havlíčkův Brod
Předmětem je výstavba parkoviště v lokalitě Na Nebi o počtu 60-ti parkovacích míst dělené do dvou ploch. Pojížděná parkovací plocha bude tvořena žulovou kostkou světlé barvy, dělící pruhy z kostek z bílého křemene. Součástí stavby je přístupový chodník ze žulové kostky, doplnění stávajícího chodníku z betonové vibrolisované dlažby, asfaltobetonové komunikace, opěrné stěny, odvodnění včetně vsakovacího objektu, vyrovnávací schodiště, veřejné osvětlení, kamerový systém, sadové úpravy a příprava pro nabíjení elektromobilů.
Zahájení – říjen 2022
Dokončení  - srpen 2023
Celkové náklady dle projektové dokumentace – 29,226 mil. Kč
Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 31,528 mil. Kč
Celkové výdaje realizované v roce 2023 – 30,306 mil. Kč
Dotace – ne
Správce majetku - Technické služby Havlíčkův Brod

12/03/2024
Ing. Josef Beneš
vedoucí odboru rozvoje města

Oddělení řízení projektů (kap. 35) – projekty s dotační podporou

Stavební úpravy ZŠ V Sadech
Přebudování půdního prostoru školy na 8 nových odborných učeben, školní klub, kabinety a sociální zařízení pro žáky školy.
Zahájení – listopad 2023
Dokončení  stavební části - únor 2025
Celkové náklady dle projektové dokumentace (stavební část) – 79,238 mil. Kč vč. DPH
Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 51,866 mil. Kč vč. DPH
Celkové výdaje realizované v roce 2023 (stavební část) – 1,016 mil. Kč vč. DPH
Dotace : ano/EU 40 mil. Kč
Správce majetku : ZŠ V Sadech

Odborné učebny ZŠ Konečná
Výstavba nové čtyřpodlažní budovy školy vybavené odbornými učebnami splňující požadavky na zajištění kvalitní výuky s důrazem na polytechnické dovednosti, přírodní vědy, práci s digitálními technologiemi a znalost cizích jazyků.
Zahájení – říjen 2023
Dokončení stavební části - květen 2025
Celkové náklady dle projektové dokumentace (stavební část) – 151,374 mil. Kč vč. DPH
Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 113,211 mil. Kč vč. DPH
Celkové výdaje realizované v roce 2023 (stavební část)  – 1,700 mil. Kč vč. DPH
Dotace – ano/EU 40 mil. Kč
Správce majetku : ZŠ Konečná

Zelená střecha ZŠ Nuselská, Havlíčkův Brod
Rekonstrukce části stávající střechy na základní škole Nuselská, která byla řešena jako tzv. „zelená střecha“. Na objektu (spojovací pavilon – mateřská škola), kterého se „ozelenění“ týkalo, byla provedena instalace jednoplášťové zelené střechy.
Zahájení – červen 2023
Dokončení - červenec 2023
Celkové náklady dle projektové dokumentace – 4,44 mil. Kč vč. DPH
Náklady stavby – 4,08 mil. Kč vč. DPH
Dotace – ano/3,39 mil. Kč – SFŽP ČR
Správce majetku: ZŠ Nuselská


Zelená střecha ZŠ Wolkerova, Havlíčkův Brod
Rekonstrukce části střechy na základní škole Wolkerova, která byla realizována jako tzv. „zelená střecha“. Na střechách, jichž se „ozelenění“ týkalo, byl odstraněn původní střešní plášť a na stávající nosnou konstrukci (železobetonové panely) byla provedena skladba zelené extenzivní střechy.
Zahájení – červen 2023
Dokončení - září 2023
Celkové náklady dle projektové dokumentace – 7,95 mil. Kč vč. DPH
Náklady stavby – 7,93 mil. Kč vč. DPH
Dotace – ano/6,02 mil. Kč – SFŽP ČR
Správce majetku – ZŠ Wolkerova

12/03/2024
Ing. Jana Deveci
Odd.řízení projektů



10) Přezkoumání hospodaření obce

Hospodaření obce za uplynulé období je přezkoumáváno podle z. 420/2004, Sb. Přezkoumání se týká vedle operací s peněžními prostředky celé řady dalších hospodářských  rozhodování.

Výtah ze zákona 420/2004 Sb. o přezkoumání hospodaření ÚSC:
§ 2 Předmět přezkoumání.
(1) Předmětem přezkoumání jsou údaje o ročním hospodaření územního celku, tvořící součást závěrečného účtu podle zvláštního právního předpisu, a to:
a) plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků,
b) finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů,
c) náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku,
d) peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více územními celky, anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami,
e) finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví
f) hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv,
g) vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám.
(2) Předmětem přezkoumání dále je
a) nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku,
b) nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek,
c) zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu,
d) stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi,
e) ručení za závazky fyzických a právnických osob,
f) zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob,
g) zřizování věcných břemen k majetku územního celku,
h) účetnictví vedené územním celkem.
(3) Předmětem přezkoumávání nejsou údaje, na které se vztahuje povinnost mlčenlivosti podle daňového řádu.
§ 3 Hlediska přezkoumání
Předmět přezkoumání podle § 2 se ověřuje z hlediska
a) dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování,
b) souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem,
c) dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití,
d) věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích.

Přezkoumání hospodaření provádí na základě smlouvy společnost Audit Brno spol. s r.o. oprávnění komory auditorů ČR  č. 373, IČ 26243708, DIČ CZ26243708.

Předmět, rozsah a hlediska přezkoumání podrobně uvedeny v textu Zprávy, který je součástí dokumentace Závěrečného účtu a Účetní závěrky města Havlíčkův Brod.


11) Přílohy Závěrečný účet 2023

1) Zpráva o přezkoumání hospodaření města Havlíčkův Brod za rok 2023. Zpracovatel – AUDIT Brno s.r.o..
2) Závěrečný účet města Havlíčkův Brod za rok 2023
Dokument sestavený v souladu s § 17, odst. 2) zákona 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů zobrazuje údaje o plnění rozpočtu příjmů a čerpání rozpočtu výdajů, údaje o hospodaření s majetkem, údaje o tvorbě a použití fondů a dalších finančních operacích včetně hodnocení závazných ukazatelů schváleného a upraveného rozpočtu na rok 2023
3) Statistický výkaz FIN 2-12M o plnění a  čerpání rozpočtu územního samosprávného celku za období 01-12/2023

12) Přílohy Účetní závěrka 2023

1) Výkaz Rozvaha
2) Výkaz zisku a ztráty
3) Příloha

13) Legislativní požadavky

Podmínky pro projednání a schválení závěrečného účtu a účetní závěrky územního samosprávného celku:

Návrh Závěrečného účtu města Havlíčkův Brod za rok 2023 (tabulková část) je proveden v souladu s ustanovením zákona 250/2000 Sb. a zveřejněn k návrhům a připomínkám na úřední desce od 18.3.2028 do dne jednání zastupitelstva města (8/4/2024). Zveřejněno musí být i způsobem umožňujícím dálkový přístup po dobu 24 hodin denně (úřední deska).
Minimální zákonná lhůta zveřejnění činí 15 dnů – SPLNĚNO.

Průběžná veřejná kontrola a informovaní o fiskálním hospodaření města Havlíčkův Brod, byla nad rámec zákona po celé fiskální období dostupná na webových stránkách města prostřednictvím aplikace klikací rozpočet.

Podklady pro schválení účetní závěrky města Havlíčkův Brod za rok 2023 jsou provedeny v souladu s ustanovením zákona o účetnictví a vyhlášky č. 220/2013 Sb.

Zpracovateli i předkladateli podkladu nejsou známy důvody, pro které by nebylo možné závěrečný účet a účetní závěrku města Havlíčkův Brod za rok 2023 schválit.

13) Stanoviska dotčených odborů- MěÚ, výborů a osadních výborů

Podklady k Závěrečnému účtu a Účetní závěrce 2023 byly 18/03/2024 (tabulková část) a 31/03/2024 (zpráva o přezkoumání)  předány prostřednictvím emailu administrátorům Finančního a Kontrolního výboru zastupitelstva města.

14) Dopad do rozpočtu města (odhad)

Proces projednání a schválení Závěrečného účtu a Účetní závěrky 2023 nemá dopad do rozpočtu aktuálního období (2024).
Projednáno  Finanční výbor Dne 25.3.2024
S výsledkem  Usnesení FV 01/2024
Finanční výbor se seznámil s podklady k Závěrečnému účtu města Havlíčkův Brod za rok 2023. Finanční výbor konstatuje, že hospodaření za rok 2023 proběhlo v souladu s upraveným rozpočtem města, platnými zákony a interními směrnicemi a doporučuje zastupitelstvu města schválit Závěrečný účet města Havlíčkův Brod a Účetní závěrku za rok 2023 bez výhrad.
Pro   7       Zdrželi se   0       Proti   0
Usnesení bylo schváleno.
Zveřejněno  Úřední deska MěÚ H.Brod Dne 25.3.2024
Nedigitální přílohy 
Omezený přístup 
k přílohám 
ne
Stav  schválen pro jednání
Skupina  Podklady starosty - Zbyněk Stejskal
Digitální příloha
Název přílohy  Účetní závěrka 2023 - výkaz Rozvaha
Soubor s přílohou  priloha82271_ROZVAHA HB 12 2023.pdf
Velikost  115 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Účetní závěrka 2023 - výkaz Výkaz zisku a ztráty
Soubor s přílohou  priloha82272_VYSLEDOVKA HB 12 2023.pdf
Velikost  111 kB
Digitální příloha
Název přílohy  Účetní závěrka 2023 - výkaz Příloha
Soubor s přílohou  priloha82273_PŘÍLOHA HB 12 2023.pdf
Velikost  134 kB
Digitální příloha
Název přílohy  ZÚ - ZZpráva o přezkoumání hosp. města Havlíčkův Brod za rok 2023. Zpracovatel – AUDIT Brno s.r.o..
Soubor s přílohou  priloha82274_HAVB_2023-12 Zprá
Velikost  560 kB
Digitální příloha
Název přílohy  ZÚ - Závěrečný účet města Havlíčkův Brod za rok 2023 - analytická část
Soubor s přílohou  priloha82275_ZU HB 2023_ZM_anal.část.pdf
Velikost  1941 kB
Digitální příloha
Název přílohy  ZÚ - Statistický výkaz FIN 2-12M o plnění a čerpání rozpočtu ÚSC H. Brod za období 2023
Soubor s přílohou  priloha82276_FIN 2-12 M HB 12 2023.pdf
Velikost  252 kB
Návrh usnesení
Nadpis  Účetní závěrka města Havlíčkův Brod za rok 2023
Usnesení  Zastupitelstvo města Havlíčkův Brod v souladu s ustanovením § 43 a § 84, písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích a vyhláškou č. 220/2013 Sb. projednalo a schvaluje účetní závěrku jednotky město Havlíčkův Brod sestavenou k rozvahovému dni 31.12.2023. Hospodářský výsledek po zdanění za období 2023 činil (+) 110 980 650,76 Kč.
Odbor  Ekonomický odbor Odpovídá  Jukl Termín  30.6.2024
Návrh usnesení
Nadpis  Závěrečný účet města Havlíčkův Brod za rok 2023
Usnesení  Zastupitelstvo města Havlíčkův Brod v souladu s § 43 a § 84, odst. 2. písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích a § 17 zákona 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů oba v platném znění projednalo materiál Závěrečný účet města Havlíčkův Brod za rok 2023 včetně:
- Důvodové zprávy Závěrečného účtu města
- Zprávy o přezkoumání hospodaření města Havlíčkův Brod
- Analytického přehledu o finančním hospodaření města
- výkazu FIN 2-12M
V souladu s § 17, odst.7, písm. a) schvaluje zastupitelstvo města závěrečný účet a vyslovuje souhlas s celoročním rozpočtovým hospodařením města v roce 2023 bez výhrad.
Souhrnné údaje finančního hospodaření města za rok 2023:
- rozpočtové příjmy 867 433 948,11 Kč
- rozpočtové výdaje 814 522 019,00 Kč
- celkové saldo rozpočtového hospodaření = PŘEBYTEK = + 52 911 929,11 Kč
- výdaje na splátky úvěrů a půjček 0,00 Kč
- zůstatek finanční hotovosti na běžných účtech k 31.12.2023 činil 91 466 641,01 Kč
- zůstatek finanční hotovosti v pokladnách k 31.12.2023 činil 75 432,96 Kč
- zůstatek finanční hotovosti na termínovaných vkladech k 31.12.2023 činil 130 501 840 Kč
- zůstatek aktiv ve finančních produktech využívaných pro krátkodobé řízení likvidity (podílové fondy, dluhopisy, směnky) k 31.12.2023 činil 0,00 Kč.
Odbor  Ekonomický odbor Odpovídá  Jukl Termín  30.6.2024