Odůvodnění |
Důvodová zpráva pro Zastupitelstvo města
Závěrečný účet a účetní závěrka 2023
ZASTUPITELSTVO MĚSTA projednává na základě: - ustanovení § 17, odst. 2) zákona 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů - ustanovení § 43 a § 84, písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích - ustanovení vyhlášky č. 220/2013 Sb.
ZDŮVODNĚNÍ NÁVRHU PRO ORGÁN MĚSTA V souladu s § 84, odst. 2., písm. b) zákona 128/2000 Sb. o obcích a vyhláškou č. 220/2013 Sb. je kompetentním orgánem pro projednání a schválení účetní závěrky a závěrečného účtu územního samosprávného celku zastupitelstvo obce.
Výtah ze z. 128/2000 Sb. o obcích: § 43 Závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání hospodaření obce za uplynulý kalendářní rok projedná zastupitelstvo obce do 30. června následujícího roku a přijme opatření k nápravě nedostatků. § 84 (1) Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti obce (§ 35 odst. 1). (2) Zastupitelstvu obce je vyhrazeno b) schvalovat rozpočet obce, závěrečný účet obce a účetní závěrku obce sestavenou k rozvahovému dni, Je tedy třeba rozlišit co je předmětem konkrétního schvalovacího aktu v příslušném orgánu.
1) Výsledek finančního hospodaření = výsledek Rozpočtu = závěrečný účet 2023
V otázce závěrečného účtu se zastupitelstvo vyslovuje ke způsobu využití rozpočtových zdrojů (peněžní prostředky) a způsobu využití majetku města (hospodaření) za dané období (rok). ZM dále hodnotí, jakým způsobem RM splnila závazné ukazatele hospodaření, které ZM stanovilo pro hodnocené rozpočtové období. Schvalovací orgán vyhodnocuje, jaké prostředky město obdrželo, za co a na jaký účel je vynaložilo. ZM v závěrečném účtu hodnotí, zda zdroje města byly v hodnoceném období využívány účelně, efektivně a hospodárně. Jedná se tedy o posouzení hospodaření obce čistě na základě toku peněžních prostředků (příjmy a výdaje). Závěrečná zpráva z přezkoumání hospodaření, která je zpracována podle zákona 420/2004 Sb. slouží schvalujícímu orgánu k ověření, že při provádění celého komplexu rozhodování o příjmech a výdajích peněžních prostředků města a dalších hospodářských operací byly dodrženy příslušné zákony a předpisy, zda obec neutrpěla škodu a zda hospodaření majetkem municipality odpovídá zásadám péče řádného hospodáře.
Podrobná analýza rozpočtového hospodaření města Havlíčkův Brod za období 2023 je provedena v analytické části dokumentu Závěrečný účet 2023.
Základní parametry fiskálního hospodaření města za rok 2023
Rozpočtové příjmy (Kč): Schválený rozpočet (SR) 828,6 mil. Kč Upravený rozpočet (UR) 862,9 mil. Kč Skutečnost (SK) 867,4 mil. Kč Plnění SR 104,68% Plnění UR 100,52%
Rozpočtové výdaje (Kč): Schválený rozpočet (SR) 828,6 mil. Kč Upravený rozpočet (UR) 859,2 mil. Kč Skutečnost (SK) 814,5 Plnění SR 98,30 % Plnění UR 94,80 %
Výsledek (saldo) rozpočtového hospodaření (Kč): Výsledek rozpočtového hospodaření za rok 2023 (SK) = +52,9 mil. Kč (=PŘEBYTEK)
Výsledek finančního hospodaření jednotky=města je vykázán a zveřejněn v CSUIS (státní pokladna) ve formě Výkazu o plnění a čerpání rozpočtu FIN 2-12M.
2) Vyhodnocení závazných ukazatelů hospodaření
Závazné ukazatele hospodaření stanovilo zastupitelstvo města (ZM) usnesením č. 241/22 ze dne 12/12/2022. Závazné ukazatele nebyly v průběhu rozpočtového období 2023 měněny.
Vyhodnocení ukazatelů
Dluhová služba – splátky = 0 Kč; ukazatel = SPLNĚNO
Cizí zdroje – úvěry a půjčky = 0 Kč; ukazatel = SPLNĚNO
Saldo rozpočtového hospodaření 2023 Schválený rozpočet (SR) ukládal hospodařit s vyrovnaným případně přebytkovým saldem Příjmy (P) ≥ Výdaje (V). Výsledná hodnota (SK) = +52,9 mil. Kč; ukazatel = SPLNĚNO
Kumulativní výsledky hospodaření za předcházející období (informativní ukazatel): - Kumulované saldo hospodaření za období 2012-2021 vč. (10 let) +43,6 mil. - Kumulované saldo hospodaření za období 2018-2021 vč. (4 roky) -50,2 mil. Kč Ukazatel kumulovaného salda za období 4 a 10 let naznačuje, že samospráva města dlouhodobě cílí na vyrovnané finanční hospodaření konsolidovaného celku město Havlíčkův Brod.
Provozní přebytek hospodaření Ukazatel „provozní přebytek“ zobrazuje potenciál, který může jednotka po plném profinancování běžného provozu vyčlenit na dlouhodobé výdaje = příjmy tř. 1+tř.2+provozní dotace – běžné výdaje Schválený rozpočet ukládal, že ukazatel provozní přebytek nesmí být za hodnocené období nižší než +135 mil. Kč. Výsledná hodnota (SK) = +202,4 mil. Kč; ukazatel = SPLNĚNO Podíl provozního přebytku a běžných příjmů = 23,95% (v r. 2022 = 17%); ukazatel = SPLNĚNO Trend naznačuje meziroční růst provozního přebytku, což umožňuje samosprávě plánovat v dalších obdobích vyšší objem kapitálových výdajů.
Financování rozpočtu Financování rozpočtového hospodaření konsolidovaného celku město Havlíčkův Brod v roce 2023 bylo prováděno jen vlastními finančními prostředky města - ukazatel = SPLNĚNO.
Běžné účty, volné finanční prostředky Zůstatek finanční hotovosti na běžných účtech k 31.12.2023 činil 91 466 641,01 Kč. Běžné účty rozpočtového hospodaření města zřízeny v Komerční bance a.s. a České národní bance. Zůstatek finanční hotovosti v pokladnách k 31.12.2023 činil 75 432,96 Kč. Volné finanční prostředky pro krátkodobé řízení likvidity byly k 31.12.2023 deponovány v J&T BANKA, a.s.. Pro zhodnocení byly využívány termínované vklady s výpovědní lhůtou 3 a 1 měsíc a celkový zůstatek úložek činil 130 501 840 Kč. V následujícím období bude pokračovat zhodnocování volných prostředků stejným způsobem. Pro krátkodobé řízení likvidity a zhodnocování volných prostředků nebyly v r. 2023 využívány nástroje finančního trhu tj. podílové fondy, dluhopisy, směnky.
3) Hospodaření zřizovaných příspěvkových organizací (PO)
RM projednala a schválila účetní závěrky zřizovaných PO 25/3/2024 včetně návrhů na rozdělení zlepšeného HV. Žádná ze zřizovaných PO nevytvořila v hlavní ani doplňkové činnosti ztrátu. Souhrnné informace o hospodaření zřizovaných PO jsou součástí dokumentu Závěrečný účet 2023.
Dokument Závěrečný účet 2023 obsahuje tyto oddíly: - Rozpočet - Rozpočtové příjmy - Rozpočtové výdaje - Financování rozpočtu - Zúčtovací vztahy - Účty a fondy - Transfery - Výpočet ukazatelů podle ustanovení § 10 odst. 4 písm. b) zákona č.420/2004 Sb. - Majetek – stavy rozvahy - Přehled hospodaření školských PO - Přehled hospodaření neškolských PO - Přehled hospodaření zájmových PO - Hodnocení plnění Plánu obnovy a rozvoje – opravy a udržování - Hodnocení plnění Plánu obnovy a rozvoje – investice a tech.zhodnocení - Přehled poskytnutých dotací dle Zásad ZM - Přehled poskytnutých grantů - Přehled mimořádných finančních podpor poskytnutých z rozhodnutí ZM - Přehled darů poskytnutých z rozhodnutí RM
4) Účetní závěrka 2023
V rámci procesu projednávání a schvalování účetní závěrky se zastupitelstvo vyslovuje ke stavu majetku, závazků a pohledávek vč. hospodářské výsledku stanovovaného na základě akruálního principu. Akruální princip (nebo také báze, koncept) je jedna ze základních účetních zásad, která říká, že účtování nákladů a výnosů patří do období, se kterým věcně a časově souvisí, aniž by bylo bráno v úvahu, kdy došlo nebo dojde k reálnému pohybu peněz – tj. bez ohledu na to zda už nastaly nebo proběhly rozpočtové příjmy či výdaje vztažené k dané věci. K posouzení úplnosti a obsahu účetní závěrky má schvalující orgán k dispozici výkazy účetní jednotky. Průkaznost účetní závěrky dokládají inventury, kontrolní řád jednotky, vnitřní směrnice a postupy pro organizaci účetnictví, zprávy interního auditu, doporučení výborů ZM atd. Zákonnou povinnost (zákon o účetnictví) ověřit účetní závěrku auditorem města a obce (vybrané účetní jednotky) nemají. Způsob a formální obsah aktu schválení účetní závěrky je upraven vyhláškou č. 220/2013 Sb.. Schvalujícím orgánem je zastupitelstvo města, přičemž tuto kompetenci nelze přenést na jiný orgán.
Hospodářský výsledek (HV) Hospodářský výsledek = porovnání nákladů a výnosů běžného období po zdanění k rozvahovému dni 31.12.2023 činil před zdaněním 124,0 mil. Kč (v.r. 2022 = 69,3 mil. Kč, v r. 2021 = 94,8 mil. Kč, v r. 2020 = 93,1 mil. Kč) po zdanění 111,0 mil. Kč (v r. 2022 = 61,8 mil. Kč, v r. 2021 = 88,7 mil.Kč, v r. 2020 = 84,3 mil.Kč, v r. 2019 = 103,7 mil. Kč) Hospodářský výsledek jednotky vyjadřuje Výkaz zisku a ztráty (Výsledovka)
Ukazatel hospodářský výsledek zobrazuje rozdíl výnosů (tržeb) a nákladů vztažených věcně a časově k hodnocenému období náklady běžného období. Roční výnosy (úč. třída 6) jednotky město HB byly o 111,0 mil. Kč vyšší než náklady (uč.třída 5). Nákladem běžného období nejsou náklady/výdaje spojené s pořizováním dlouhodobého hmotného či nehmotného majetku (investiční náklady). Pořizovací náklady/výdaje hmotného či nehmotného majetku vstupují do hospodářského výsledku časově rozlišené jako tzv. odpisy. Ukazatel hospodářský výsledek vstupuje jako jedna ze složek do Rozvahy jednotky na straně Pasiv, bilančně vyrovnává stranu Aktiv.
Z ukazatele HV vyplývá, že v hodnoceném období se podařilo stabilizovat složku náklady z činnosti. Tato kategorie nákladů meziročně rostla o 23,0 mil. Kč tj. necelých 7%. Významný růst +36,8 mil. Kč je vykazován ve složce výnosů z vlastní činnosti. Meziroční rostly zejména výnosy z pronájmů (lesní pozemky, byty, nebytové prostory, pronájmy pozemků) a úroky z úročení volných prostředků (termínované vklady, cashpooling).
Konečné stavy rozvahových účtů aktiv a pasiv byly ověřeny v rámci procesu řádné inventarizace majetku, závazků a pohledávek k 31/12/2023. Dokumentace o průběhu a výsledcích procesu inventarizace založena na EO MěÚ H. Brod, přezkoumána v rámci procesu přezkoumání hospodaření. V účetní dokladech období následujícího po hodnoceném období (2024) neexistuji k datu schvalování účetní závěrky za rok 2023 žádné účetní záznamy o opravě stavů schvalované účetní závěrky. Zjištěný a ve výkazech uvedený HV nebyl měněn či opravován.
5) Účetní závěrka vs. závěrečný účet
Z rozkladu pojmů závěrečný účet a účetní závěrka vyplývá, že výsledek fiskálního hospodaření (peněžní operace = rozpočet) za hodnocené období nemůže být shodný s hospodářským výsledkem uvedeným na výkazu zisku a ztráty v rámci účetní závěrky. 6) Zpráva o vymáhání pohledávek za rozpočtovými příjmy Ing. Dvořáková 5/3/2024
Příjmy města za rok 2023 činily • na místních poplatcích 19 050 907,65 Kč, v členění dle jednotlivých poplatků: - poplatek ze psů 835 048,00 Kč, - poplatek „za komunální odpad“ 17 457 413,61 Kč, - poplatek z pobytu 280 250,00 Kč, - poplatek za užívání veřejného prostranství 478 447,00 Kč, • na správních poplatcích 13 653 740,00 Kč (včetně popl. podle § 37e a platby za zkoušku odborné způsobilosti), • na pokutách 5 226 653,56 Kč, v členění dle jednotlivých druhů: - úsekové měření 1 964 584,28 Kč, - dopravní úřad 2 576 468,30 Kč, - živnostenský úřad 38 739,92 Kč, - stavební úřad 396 734,64 Kč, - životní prostředí 143 805,00 Kč, - blokové pokuty MP + ostatní přestupky projednávané odborem evidence obyv. 106 321,42 Kč, • na exekučních nákladech a náhradách nákladů správních řízení 285 897,00 Kč.
Celkový příjem města z místních poplatků byl roce 2023 zhruba o 2 328 tis. Kč vyšší než v roce 2022. Toto zvýšení bylo zapříčiněno zvýšením sazby místního poplatku „za komunální odpad“ v roce 2023 o 120 Kč na osobu a rok (u dětí do 18 let o 60 Kč na osobu a rok). Dalším důvodem bylo i to, že v roce 2023 platily místní poplatek „za komunální odpad“ také osoby, které byly v roce 2022 od poplatku osvobozeny. Jedná se o cizince, kteří přišli do ČR z Ukrajiny v souvislosti s válečným konfliktem (majitelé tzv. víza na strpění). Sazby místního poplatku ze psů i sazby místního poplatku za užívání veřejného prostranství se nezměnily a příjem na těchto místních poplatcích nezaznamenal výraznější změnu. Rovněž příjem z místního poplatku z pobytu zůstává zhruba na stejné úrovni jako v předchozím roce.
Po Milostivém létu I (podzim roku 2021) a Milostivém létu II (rok 2022) schválila Poslanecká sněmovna na jaře roku 2023 dva nové zákony, které umožňovaly dlužníkům, aby se za výhodných podmínek zbavili části dluhů u ČSSZ, finanční a celní správy, Min. financí, soudů a Vězeňské služby, ale i u obcí. Jednalo se o zákon č. 181/2023 Sb., o mimořádném odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a exekučních nákladů, a zákon č. 182/2023 Sb., o mimořádném odpuštění a zániku některých daňových dluhů. Akce probíhala pod názvem „Daňové milostivé léto III“. Odpuštění se vztahovalo na příslušenství daní, místních poplatků a odvodů za porušení rozpočtové kázně v případech, kdy dlužník nejpozději do 30. 11. 2023 uhradí jistinu dluhu. Dále se odpuštění vztahovalo na tzv. bagatelní nedoplatky“ – do výše 200 Kč. Odpuštění se nevztahovalo na dluhy, které jsou již vymáhané soudním exekutorem. Obce měly možnost připojit se k této akci, pokud o tom rozhodne zastupitelstvo města. Usnesením zastupitelstva č. 157/23 ze dne 4. 9. 2023 se město Havlíčkův Brod připojilo do této akce. Na základě tohoto rozhodnutí byly dlužníkům odpuštěny tzv. bagatelní nedoplatky do výše 200 Kč v jednotlivých případech, celkem ve výši 5 291,50 Kč na místním poplatku „za komunální odpad“ a 9,00 Kč na místním poplatku ze psů. Veřejnost jsme o akci informovali v tisku, na webových stránkách města, v HB listech, velkou publicitu měla i v médiích. Efekt úspory peněžních prostředků pro dlužníky obce nebyl tak výrazný jako např. u dluhů vymáhaných ČSSZ, zdravotními pojišťovnami nebo exekutorskými úřady v předchozích akcích. Z tohoto důvodu se „Daňové milostivé léto III“ u dlužníků obcí nesetkalo s takovým ohlasem, dlužníci neměli zájem uhradit celou jistinu a získat tak odpuštění příslušenství a exekučních nákladů (ve většině případů se jednalo o úsporu v řádech stokorun, max. několik tisíc).
Příjem na správních poplatcích činil v roce 2023 částku 13 653 tis. Kč, což znamená nárůst o necelý 1 mil. Kč vzhledem k roku 2022. Na pokutách bylo v roce 2023 vybráno celkem 5 226 tis. Kč, z toho největší podíl připadal na příjem z pokut uložených odborem dopravy v částce 2 576 tis. Kč a z úsekového měření v částce 1 964 tis. Kč. Příjem z úsekového měření v roce 2023 byl téměř o 2,5 mil. Kč nižší než v roce 2022. Na nákladech řízení a exekučních nákladech bylo v roce 2023 uhrazeno 285 tis. Kč, tedy zhruba ve srovnatelné výši jako v roce 2022.
Částka získaná vymáháním (na základě splátkových kalendářů, přihlášek do insolvenčních řízení, platebních výměrů, výzev a navazujících exekucí, předání soudnímu exekutorovi či celnímu úřadu, připojení k dražbám jiných exekutorů, přihlášek do dědických řízení apod.) za rok 2023 činila 1 884 902,82 Kč, v příloze č. 1 je uveden podrobný rozpis podle jednotlivých druhů příjmů. Soudním exekutorem Mgr. Stanislavem Molákem bylo z této částky vymoženo 371 360,71 Kč. Na podzim roku 2023 jsme navázali spolupráci s krajskými celními úřady ve věci vymáhání pokut zejména za dopravní přestupky. V první fázi jsme jim předali 140 případů v celkové výši 654 400,00 Kč, jednalo se ve velké míře o pokuty právnických osob včetně zahraničních. S ohledem na pravomoci celní správy mají širší možnosti vymáhání těchto pokut, včetně zastavení vozidla s existujícím nedoplatkem na pokutě. Do konce roku 2023 nám celní správa převedla vymoženou částku ve výši 14 160,00 Kč. V roce 2023 bylo podáno 30 přihlášek pohledávek do zahájených insolvenčních řízení s dlužnými částkami v hodnotě 229 tis. Kč. V tomto roce jsme evidovali v insolvenci 262 dlužníků, kdy celková dlužná částka činila zhruba 1 500 tis. Kč. Výtěžnost u insolvenčních řízení je velmi nízká, pokuty jsou z uspokojení v insolvenčním řízení zcela vyloučeny. Dlužníci ve většině případů hradí své dluhy v minimální výši (v některých případech podstatně méně než původně požadovaných 30 % dluhu) nebo jsou jejich insolvenční řízení zastavována soudem pro neplnění podmínek. V podrozvahové evidenci byly k datu 31. 12.2023 vedeny nedobytné nedoplatky v celkové výši 1 590 617,27 Kč. Největší část z těchto nedobytných nedoplatků tvoří pokuty odboru dopravy a nedoplatky na místním poplatku „za komunální odpad“ (dlužník je cizinec nebo neznámého pobytu, nezdržuje se v ČR, nemá zde žádný majetek ani bankovní účet). Dále jsou v podrozvahové evidenci vedeni také dlužníci po ukončení insolvenčního řízení, kteří byli osvobozeni od placení zbývající části pohledávek, jejichž dluhy trvají, ale nelze je dále vymáhat.
7) Vybrané samosprávné příjmy 2023 pronájmy bytů, nebytových prostor, zemědělské půdy, lesů Sestavila: Ing. Markéta Firychová dne 7. 3. 2024
Pronájmy městských bytů K datu 31. 12. 2023 vlastnilo město Havlíčkův Brod celkem 739 bytových jednotek. Z celkového počtu bylo cca 25 bytových jednotek nepronajatých (probíhající rekonstrukce, veřejná obchodní soutěž apod.). Naprostá většina bytových jednotek je pronajímána formou tržního nájemného, kdy je výše nájemného stanovena Veřejnou soutěží na pronájem volných bytů nejvyšší nabídce smluvního nájemného. Dále město vlastní 48 bytových jednotek v čp. 1128 v ulici Bělohradská, které jsou pronajímány jako byty startovací. 91 bytových jednotek je pronajímáno v čp. 3241 v ulici Na Výšině (Dům s pečovatelskou službou). Pro cílovou skupinu (60+) byl v roce 2018 otevřen Komunitní dům seniorů (čp. 4133, ulice Havlíčkův Brod), kde je k dispozici 10 bytových jednotek. Několik bytů je pronajímáno v režimu sociálního bydlení. V roce 2022 byl otevřen Dům dostupného bydlení (čp. 4136, ulice Havlíčkova, Havlíčkův Brod). V tomto domě je k dispozici 12 bytových jednotek pro osoby z tzv. „způsobilé domácnosti,“ tj. pro osoby které splňují podmínky nízkého příjmu a nevyhovujícího bydlení. Celkový příjem města plynoucí z pronájmu městských bytů (nájem i služby spojené s užíváním bytů) činil v roce 2023 69.081.996,71 Kč. Tento příjem byl oproti roku 2022 o cca 19.880 tis. Kč vyšší. Nárůst příjmů je způsoben především zvýšením nájemného v městských bytech v roce 2023 o 15,1 % (inflace za rok 2022). Zároveň s tím došlo ke zvýšení základní sazby nájemného pro nově obsazované byty na 100 Kč/m2/měsíc. V souvislosti s energetickou krizí byly rovněž navýšeny zálohy na služby spojené s užíváním bytů. Celková výše pohledávek za nájem a služby spojené s užíváním městských bytů činila v roce 2023 2.477.245,27 Kč. Cca 200.000 Kč činí nedoplatky, které jsou v souhrnu za jedním dlužníkem a nepřekračují výši tří měsíčních plateb za nájem a služby spojené s užíváním bytů. Tyto dlužné vztahy jsou ekonomickým odborem průběžně řešeny na úseku pronájmů a prodejů, přičemž je využívána forma upomínek, telefonických upozornění, SMS, dohod o uznání dluhu a splátkových kalendářů.
Nebytové prostory - pronájmy K datu 31. 12 2023 vlastnilo město Havlíčkův Brod 53 nebytových prostor. Celkový příjem města plynoucí z pronájmu nebytových prostor (nájem i služby spojené s užíváním nebytových prostor) činil v roce 2023 6.960.535,45 Kč. Tento příjem byl oproti roku 2022 o cca 870 tis. Kč vyšší. Nárůst příjmů je způsoben především zvýšením nájemného v nebytových prostorech ve vlastnictví města v roce 2023 o inflaci za rok 2022, tj. o 15,1 %.
Pronájmy a pachty pozemků Nejvyšší příjem za pronájem pozemků plyne městu z vlastnictví lesních pozemků. Město Havlíčkův Brod vlastní lesní pozemky o celkové výměře cca 855 ha. Lesní pozemky jsou dlouhodobě pronajaty Lesnímu družstvu ve Štokách a Technickým službám Havlíčkův Brod. Příjem za pronájem lesních pozemků činil v roce 2023 29.093.943 Kč. Z důvodu daňové optimalizace vznikla potřeba zásadně upravit výši nájemného jako formu řešení určitého vypořádání zjištěného nepřiměřeného zisku v době kalamitní těžby v období 2018 - 2022 tak, aby došlo k adekvátnímu rozdělení ziskovosti mezi vlastníka a TSHB. Byla uzavřena nová pachtovní smlouva mezi městem Havlíčkův Brod a Technickými službami Havlíčkův Brod. Pachtovné za rok 2023 bylo stanoveno ve výši 24.000.000 Kč oproti předešlým 2.200.000 Kč. Další navýšení příjmů za pronájem lesních pozemků bylo způsobeno uzavřením dodatku k pachtovní smlouvě s Lesním družstvem ve Štokách. Tímto dodatkem bylo trojnásobně zvýšeno pachtovné za rok 2023 z původních 1.698.000 Kč na 5.093.943 Kč. Dále město pronajímá své pozemky za účelem zemědělské výroby, umístění reklamních zařízení, zahrádky. Příjmy z tohoto majetku byly v roce 2023 ve výši 1.248.073,34 Kč. K 31. 12. 2023 jsou evidovány dvě pohledávky, které jsou vymáhány externí advokátní kanceláří. Ostatní drobné pohledávky jsou průběžně řešeny ekonomickým odborem na úseku pronájmů a prodejů. Příjmy za zřizování věcných břemen byly v roce 2023 ve výši 1.649.587,75 Kč.
Parkování, parkovací domy, parkovací zóny Příjmy z parkovného prostřednictvím parkovacích automatů, parkomatů, VPL a příjmy z parkovného z parkovacího domu v Husově a Žižkově ulici činily v roce 2023 7.527.598 Kč. V 1. NP Parkovacího domu v Husově ulici je 36 parkovacích stání, která jsou dlouhodobě pronajímány na základě uzavřených nájemních smluv. Nájemní smlouvy jsou uzavírány na dobu určitou 5 let. Další parkovací stání jsou pronajímána v parkovacím domě v ulici Žižkova a dále na nově vybudovaném Parkovišti v ulici Reynkova, lokalita Na Nebi. Příjem z pronájmu těchto parkovacích stání činil v roce 2023 517.492 Kč. V roce 2023 byly v centrální části města Havlíčkův Brod zavedeny tzv. modré zóny. Příjem plynoucí ze zavedení těchto zón činil v roce 2023 713.750 Kč. Příjmy z prodeje pozemků a ostatního majetku Vyjma výše uvedených příjmů z pronájmu nemovitého majetku inkasovalo město v roce 2023 2.364.745 Kč za prodej pozemků a ostatního majetku. Jde o nahodilé prodeje, které vznikají na základě žádosti protistrany. V roce 2023 dále město obdrželo příjmy ve výši 3.542.000 Kč za prodej stavebních pozemků v místní části Suchá.
8) Hodnocení nakládání s prostředky rozpočtu určenými k úhradě personálních výdajů.
Financování výdajů na platy a ostatní osobní personální náklady je zajišťováno především z prostředků obce, které přispívá stát prostřednictvím Ministerstva vnitra. Příspěvek je částečně paušální a částečně výkonový. Jeho výše je tedy ovlivněna jak velikostí území, na kterém je vykonávána státní správa v přenesené a rozšířené působnosti a částečně počtem jednotlivých případů (například občanské průkazy a cestovní doklady). V roce 2023 činil příspěvek 47.818.000 Kč. Zaměstnanci zařazení do městského úřadu, odboru sociálních věcí a školství na úseku sociálně právní ochrany dětí, sociální práce a náhradní rodinné péče pak financuje dotace poskytovaná Ministerstvem práce a sociálních věcí. Dotace je poskytována dle předem určených kritérií na stanovený počet zaměstnanců. V roce 2023 dosáhly tyto účelové dotace v součtu 6,5 milionů korun Rozpočet na platy zaměstnanců (vyjma zaměstnanců financovaných dotací z MPSV) se v roce 2023 blížil 70 milionů korun a čerpání rozpočet nepřekročilo. Je třeba vzít v úvahu, že samospráva dlouhodobě usiluje o snižování personálních výdajů obecně. Což je samozřejmě v přímém protikladu s požadavkem zaměstnanců na alespoň nějaký růst platů. Ten se v souvislosti s loňskou inflací jevil jako legitimní. Průměrný plat zaměstnanců zařazených do MěÚ dosáhl v roce 2023 na částku 38 tisíc korun včetně vyplacených mimořádných odměn. Průměrný tarifní plat byl v roce 2023 necelých 35 tisíc korun. Průměrný plat v ČR v roce 2023 nebyl dosud Českým statistickým úřadem zveřejněn. Medián hrubého měsíčního platu však dosáhl v platové sféře ve 3. čtvrtletí 2023 výše 43 986 Kč. Průměrný hrubý měsíční plat v platové sféře ve sledovaném období meziročně vzrostl o 5,3 % na 46 136 Kč. Spotřebitelské ceny se zvýšily za uvedené období o 10,7 %. Vzhledem k tomu, že objem prostředku na platy zaměstnanců MěÚ v roce 2023 oproti roku 2022 vzrostl o 4,2%, snížil se reálně roční příjem průměrného zaměstnance o 6,5 %. Tato skutečnost se již začíná negativně projevovat. Pokud MěÚ poptává zaměstnance na uvolněné pozice, k jejichž obsazení je stanoven předpoklad specifického vzdělání, zejména technického a přírodovědného směru, nedaří se vybrat vhodného uchazeče ani v opakovaném řízení. Nedostatek finančních prostředků na platy zaměstnanců tak představuje značné riziko pro kvalitní výkon veřejné správy.
7/3/2024 Ing. Václav Stejskal tajemník MěÚ 9) Vyhodnocení plnění plánu obnovy a rozvoje dlouhodobého nemovitého majetku města H. Brod za rok 2023
Odbor rozvoje města (kap. 40)
Stará radnice Havlíčkův Brod – 4. etapa rekonstrukce
Předmětem je rekonstrukce části I. NP a II. NP objektu tzv. staré radnice, která je národní kulturní památkou. Rekonstruované prostory budou využity jako informační centrum, prostory expozice a kulturně-společenské centrum. Součástí je i zřízení nového domácího výtahu. Zahájení – březen 2023 Dokončení stavební části - duben 2024 Realizace vnitřního vybavení – červen 2024 Celkové náklady dle projektové dokumentace (stavební část) – 24,062 mil. Kč Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 32,532 mil. Kč Celkové výdaje realizované v roce 2023 (stavební část) – 17,249 mil. Kč Dotace – podána žádost o dotaci, prozatím nerozhodnuto Správce majetku - MĚSTSKÉ DIVADLO A KINO OSTROV spol. s r.o.
Oprava lesní cesty Mírovka Realizace z důvodu složitých jednání se správci dotčených inženýrských sítí a potřeby jejich ochrany byla přesunuta do roku 2024.
Hřiště Výšina, Havlíčkův Brod Jedná se o vybudování nové dětské hřiště pro širší věkovou skupinu uživatelů. Osazeny jsou zde herní prvky a městský mobiliář. Součástí je zatravněná terénní modelace. Dopadová plocha pod jednotlivými atrakcemi je navržena z kačírku a z písku. Zpevněná stezka procházející územím z betonové zámkové dlažby s parkovými obrubníky. Zahájení – září 2023 Dokončení - listopad 2023 Celkové náklady dle projektové dokumentace – 3,156 Kč Náklady stavby – 2,876 mil. Kč Dotace – ne Správce majetku – Technické služby Havlíčků Brod
Jihovýchodní obchvat Dle uzavřené smlouvy o spolupráci město Havlíčkův Brod hradí vybrané stavební objekty (např. podchod u Selské jizby, světelnou signalizaci chodeckého přechodu, vybrané chodníky, autobusové zastávky) a dále 1,36 % nestavebních nákladů akce Jedná se o stavbu stavebníka Ředitelství silnic a dálnic ČR, která byla uvedena do provozu, ale je v realizaci. Celkový podíl města na stavební části – 23,203 mil. Kč Celkové výdaje realizované v roce 2023 – 4,522 mil. Kč
Rekonstrukce Havlíčkovy ulice – úsek Nerudova, obytná zóna Rozkoš, Havlíčkův Brod Předmětem je rekonstrukce veřejného prostranství a to zejména místní komunikace ulice Havlíčkova o délce úseku cca 463m. V zájmovém prostoru bude provedena rekonstrukce všech stávajících zpevněných ploch (komunikace, chodníky, vjezdy). Dojde k vybudování nových parkovacích ploch nových chodníků a vjezdů. V zájmovém prostoru bude také provedena rekonstrukce veřejného osvětlení, sadové úpravy a vybudování nové dešťové kanalizace s retenčním prostorem – zemní tůní s vodní plochou cca 100 m2. Komunikace budou asfaltobetonové, chodníky a vjezdy ze zámkové dlažby. Zahájení – listopad 2022 Dokončení - srpen 2023 Celkové náklady dle projektové dokumentace – 47,682 mil. Kč Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 45,847 mil. Kč Celkové výdaje realizované v roce 2023 – 33,018 mil. Kč Dotace – ne Správce majetku – Technické služby Havlíčkův Brod
Oprava povrchu komunikace ul. Chotěbořská a rekonstrukce mostu přes Cihlářský potok , Havlíčkův Brod Předmětem je oprava povrchu místní komunikace ul. Chotěbořská a to v délce cca 654,5 m o proměnné šíře 6,0 až 7,5 m. Zde bude odstraněn stávající asfaltobetonový kryt, provedena lokální sanace, recyklace na místě, dle místních podmínek infiltrační postřik a pokládka pokladní a obrusné asfaltobetonové vrstvy. Částečně budou vyměněny obrubníky a dlážděné plochy. Součástí zakázky je rekonstrukce stávajícího veřejného osvětlení. Další částí je komplexní rekonstrukce mostu HB – 0067. Stávající most bude odstraněn. Bude proveden nový monolitický železobetonový rámový most s jedním mostním otvorem, s neomezenou volnou výškou, nepohyblivý. Délka přemostění- kolmá 3,20 m, šikmá 3,38 m, délka mostu: 10,62 m, délka nosné konstrukce: 10,80 m. Rozpětí: kolmé 3,35 m, šikmé 3,75 m, Součástí je přeložka NTL PE plynovodu DN 160 v celkové délce cca 37 m. Zahájení – březen 2023 Dokončení - srpen 2023 Celkové náklady dle projektové dokumentace – 24,665 mil. Kč Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 24,0527 mil. Kč Dotace – ne Správce majetku - Technické služby Havlíčkův Brod
SSZ - K2 CHOTĚBOŘSKÁ x SILNICE I/34 x SILNICE II/344 Předmětem je vybudování nového světelného signalizačního zařízení na křižovatce sil nice I/34, II/344 a místní komunikace Chotěbořská v Havlíčkově Brodě. Součástí je i vybudování nového dopravního směrovacího ostrůvku v tělese vozovky, který řeší fyzickou ochranu nově umístěného výložníkového stožáru. Zahájení – srpen 2023 Dokončení stavební části - listopad 2023 Celkové náklady dle projektové dokumentace – 3,855 mil. Kč Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 3,627 mil. Kč Dotace – ne Správce majetku - Technické služby Havlíčkův Brod
Most HB-X09 přes Břevnický potok Předmětem je rekonstrukce mostního objektu. Stávající most bude přes vodné tok Břevnického potoka demolován a nahrazen novým. Nový most bude monolitický železobetonový, s rámovými s náběhy, s jedním mostním otvorem, s neomezenou volnou výškou, jednopodlažní, nepohyblivý, trvalý, v přímé a s konstantním podélným sklonem, kolmý, směrově nerozdělený. Délka mostu 19,60 m, rozpětí 10 m. Zahájení – duben 2023 Dokončení - srpen 2023 Celkové náklady dle projektové dokumentace – 9,538 mil. Kč Náklady vč. uzavřeného dodatku smlouvy o dílo – 10,004 mil. Kč Dotace – ne Správce majetku - Technické služby Havlíčkův Brod
Výstavba hromadného parkování, lokalita Na nebi, Havlíčkův Brod Předmětem je výstavba parkoviště v lokalitě Na Nebi o počtu 60-ti parkovacích míst dělené do dvou ploch. Pojížděná parkovací plocha bude tvořena žulovou kostkou světlé barvy, dělící pruhy z kostek z bílého křemene. Součástí stavby je přístupový chodník ze žulové kostky, doplnění stávajícího chodníku z betonové vibrolisované dlažby, asfaltobetonové komunikace, opěrné stěny, odvodnění včetně vsakovacího objektu, vyrovnávací schodiště, veřejné osvětlení, kamerový systém, sadové úpravy a příprava pro nabíjení elektromobilů. Zahájení – říjen 2022 Dokončení - srpen 2023 Celkové náklady dle projektové dokumentace – 29,226 mil. Kč Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 31,528 mil. Kč Celkové výdaje realizované v roce 2023 – 30,306 mil. Kč Dotace – ne Správce majetku - Technické služby Havlíčkův Brod
12/03/2024 Ing. Josef Beneš vedoucí odboru rozvoje města Oddělení řízení projektů (kap. 35) – projekty s dotační podporou
Stavební úpravy ZŠ V Sadech Přebudování půdního prostoru školy na 8 nových odborných učeben, školní klub, kabinety a sociální zařízení pro žáky školy. Zahájení – listopad 2023 Dokončení stavební části - únor 2025 Celkové náklady dle projektové dokumentace (stavební část) – 79,238 mil. Kč vč. DPH Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 51,866 mil. Kč vč. DPH Celkové výdaje realizované v roce 2023 (stavební část) – 1,016 mil. Kč vč. DPH Dotace : ano/EU 40 mil. Kč Správce majetku : ZŠ V Sadech
Odborné učebny ZŠ Konečná Výstavba nové čtyřpodlažní budovy školy vybavené odbornými učebnami splňující požadavky na zajištění kvalitní výuky s důrazem na polytechnické dovednosti, přírodní vědy, práci s digitálními technologiemi a znalost cizích jazyků. Zahájení – říjen 2023 Dokončení stavební části - květen 2025 Celkové náklady dle projektové dokumentace (stavební část) – 151,374 mil. Kč vč. DPH Náklady vč. uzavřených dodatků smlouvy o dílo – 113,211 mil. Kč vč. DPH Celkové výdaje realizované v roce 2023 (stavební část) – 1,700 mil. Kč vč. DPH Dotace – ano/EU 40 mil. Kč Správce majetku : ZŠ Konečná
Zelená střecha ZŠ Nuselská, Havlíčkův Brod Rekonstrukce části stávající střechy na základní škole Nuselská, která byla řešena jako tzv. „zelená střecha“. Na objektu (spojovací pavilon – mateřská škola), kterého se „ozelenění“ týkalo, byla provedena instalace jednoplášťové zelené střechy. Zahájení – červen 2023 Dokončení - červenec 2023 Celkové náklady dle projektové dokumentace – 4,44 mil. Kč vč. DPH Náklady stavby – 4,08 mil. Kč vč. DPH Dotace – ano/3,39 mil. Kč – SFŽP ČR Správce majetku: ZŠ Nuselská
Zelená střecha ZŠ Wolkerova, Havlíčkův Brod Rekonstrukce části střechy na základní škole Wolkerova, která byla realizována jako tzv. „zelená střecha“. Na střechách, jichž se „ozelenění“ týkalo, byl odstraněn původní střešní plášť a na stávající nosnou konstrukci (železobetonové panely) byla provedena skladba zelené extenzivní střechy. Zahájení – červen 2023 Dokončení - září 2023 Celkové náklady dle projektové dokumentace – 7,95 mil. Kč vč. DPH Náklady stavby – 7,93 mil. Kč vč. DPH Dotace – ano/6,02 mil. Kč – SFŽP ČR Správce majetku – ZŠ Wolkerova
12/03/2024 Ing. Jana Deveci Odd.řízení projektů
10) Přezkoumání hospodaření obce
Hospodaření obce za uplynulé období je přezkoumáváno podle z. 420/2004, Sb. Přezkoumání se týká vedle operací s peněžními prostředky celé řady dalších hospodářských rozhodování.
Výtah ze zákona 420/2004 Sb. o přezkoumání hospodaření ÚSC: § 2 Předmět přezkoumání. (1) Předmětem přezkoumání jsou údaje o ročním hospodaření územního celku, tvořící součást závěrečného účtu podle zvláštního právního předpisu, a to: a) plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků, b) finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů, c) náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku, d) peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více územními celky, anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami, e) finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví f) hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv, g) vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám. (2) Předmětem přezkoumání dále je a) nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku, b) nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek, c) zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu, d) stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi, e) ručení za závazky fyzických a právnických osob, f) zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob, g) zřizování věcných břemen k majetku územního celku, h) účetnictví vedené územním celkem. (3) Předmětem přezkoumávání nejsou údaje, na které se vztahuje povinnost mlčenlivosti podle daňového řádu. § 3 Hlediska přezkoumání Předmět přezkoumání podle § 2 se ověřuje z hlediska a) dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování, b) souladu hospodaření s finančními prostředky ve srovnání s rozpočtem, c) dodržení účelu poskytnuté dotace nebo návratné finanční výpomoci a podmínek jejich použití, d) věcné a formální správnosti dokladů o přezkoumávaných operacích.
Přezkoumání hospodaření provádí na základě smlouvy společnost Audit Brno spol. s r.o. oprávnění komory auditorů ČR č. 373, IČ 26243708, DIČ CZ26243708.
Předmět, rozsah a hlediska přezkoumání podrobně uvedeny v textu Zprávy, který je součástí dokumentace Závěrečného účtu a Účetní závěrky města Havlíčkův Brod.
11) Přílohy Závěrečný účet 2023
1) Zpráva o přezkoumání hospodaření města Havlíčkův Brod za rok 2023. Zpracovatel – AUDIT Brno s.r.o.. 2) Závěrečný účet města Havlíčkův Brod za rok 2023 Dokument sestavený v souladu s § 17, odst. 2) zákona 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů zobrazuje údaje o plnění rozpočtu příjmů a čerpání rozpočtu výdajů, údaje o hospodaření s majetkem, údaje o tvorbě a použití fondů a dalších finančních operacích včetně hodnocení závazných ukazatelů schváleného a upraveného rozpočtu na rok 2023 3) Statistický výkaz FIN 2-12M o plnění a čerpání rozpočtu územního samosprávného celku za období 01-12/2023
12) Přílohy Účetní závěrka 2023
1) Výkaz Rozvaha 2) Výkaz zisku a ztráty 3) Příloha
13) Legislativní požadavky
Podmínky pro projednání a schválení závěrečného účtu a účetní závěrky územního samosprávného celku:
Návrh Závěrečného účtu města Havlíčkův Brod za rok 2023 (tabulková část) je proveden v souladu s ustanovením zákona 250/2000 Sb. a zveřejněn k návrhům a připomínkám na úřední desce od 18.3.2028 do dne jednání zastupitelstva města (8/4/2024). Zveřejněno musí být i způsobem umožňujícím dálkový přístup po dobu 24 hodin denně (úřední deska). Minimální zákonná lhůta zveřejnění činí 15 dnů – SPLNĚNO.
Průběžná veřejná kontrola a informovaní o fiskálním hospodaření města Havlíčkův Brod, byla nad rámec zákona po celé fiskální období dostupná na webových stránkách města prostřednictvím aplikace klikací rozpočet.
Podklady pro schválení účetní závěrky města Havlíčkův Brod za rok 2023 jsou provedeny v souladu s ustanovením zákona o účetnictví a vyhlášky č. 220/2013 Sb.
Zpracovateli i předkladateli podkladu nejsou známy důvody, pro které by nebylo možné závěrečný účet a účetní závěrku města Havlíčkův Brod za rok 2023 schválit.
13) Stanoviska dotčených odborů- MěÚ, výborů a osadních výborů
Podklady k Závěrečnému účtu a Účetní závěrce 2023 byly 18/03/2024 (tabulková část) a 31/03/2024 (zpráva o přezkoumání) předány prostřednictvím emailu administrátorům Finančního a Kontrolního výboru zastupitelstva města.
14) Dopad do rozpočtu města (odhad)
Proces projednání a schválení Závěrečného účtu a Účetní závěrky 2023 nemá dopad do rozpočtu aktuálního období (2024).
|